neděle 13. května 2018

EKO-praní

Poslední dobou se celkem zamýšlím nad tím,
jak věci dělat ekologičtěji.
Asi ze mě nikdy nebude takový ten eko-extrémista, 
ale i malé krůčky se dle mého počítají.




Jednou z oblastí, kde jsem začala přírodu trochu šetřit, 
je praní prádla.
A vděčná mi myslím není jen příroda, ale především naše pokožka.
Zejména děti totiž nereagovaly na prací prášky a hlavně aviváže moc dobře.

Vypátrat recept na domácí prací prášek není nic těžkého. 
Člověk na internetu narazí na spoustu návodů, rad a tipů.
Já při pátrání objevila skvělý obchůdek jménem 
Ekokoza.czkde vše nabízeli na jednom místě.



Takže jsem si objednala prací sodu (uhličitan sodný), 
marseilské mýdlové vločky 
(odpadá tedy strouhání mýdla, které si prací prášek vyžaduje, 
nebo si samozřejmě můžete nastrouhat "obyčejného" Jelena), 
pár esenciálních olejů a výroba mohla začít.








Jak jsem již zmiňovala - není to žádná věda.
Prostě jen smícháte 2 kg prací sody a 300 g mýdla.




A je to.
Ano, to je opravdu vše :-)

Udělala jsem si tuto jednoduchou variantu,
která je určena především na barevné prádlo.
Pokud byste chtěli variantu na prádlo bílé,
budete potřebovat ještě prekarbonát sodný (tedy bělidlo) a TEAD,
což je aktivátor, používaný především, pokud perete při teplotách nižších než 60°C.

Já peru vše na 40°C a prádlo mám krásně čisté.
Je teda fakt, že s většími skvrnami se vypořádávám hned v jejich počátku,
pěkně ručně, ještě než jde špinavý kousek do pračky.




Skvěle se mě osvědčilo mýdlo s jelenem,
stačí namydlit, nechat chvíli působit a skvrna obvykle neodolá.
A pokud odolá, vytasím silnější kalibr, což je ocet a jedlá soda.
Ty spolu pěkně zašumí a to skvrnu obvykle nekompromisně sprovodí ze světa...


Aviváž lze nahradit již zmíněnými esenciálními oleji a trochou octa.



Ocet prádlo krásně vydesinfikuje a esenciální oleje dodají vůni.
Já mám ráda oleje citrusové, nebo třeba levandulový...



Tady ale trochu "válčím" s rodinou, jim tyto esenciální vůně moc nejedou.
Takže pokud by měl někdo tip, jak prádlo pěkně šetrně provonět jinak, sem s ním :-)




Suma sumárum 
- domácí eko-prací prášek se mi osvědčil.
Nejen, že dobře pere, ale cena jednoho praní, 
která se pohybuje okolo 4,- Kč, 
je také velmi sympatická :-)

Teď se chystám na domácí tablety do myčky, 
až budu mít otestováno, zase dám vědět :-)


Vaše Lady Tattooch

10 komentářů:

  1. Nad tím už chvíli také přemýšlím, má to samé benefity...cena, příroda, zdraví...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak... My pereme opravdu hodně (obě děti i manžel poměrně velcí čuníci), takže té chemie jsme do přírody vypouštěli nemálo, nemluvě o naší pokožce... Mám teď prostě lepší pocit :-) A přesně, cena praní, kterou jsem vlastně v článku ani nezmínila (možná ještě doplním), to je taky mazec :-)

      Vymazat
  2. Dobrý den,
    a perete s timto práškem v automaticke pračce?

    OdpovědětVymazat
  3. Ruční předpírku s Jelenem taky doma aplikuju :o) Jdou s ním krásně vyprat i skvrny od borůvek, když prádlo hned sundám a v ruce přeperu. Taky trávu mám vyzkoušenou i po několika dnech jde jádrovým mýdlem z kolen dolu. A to nemluvím o ponožkách :o)) Jen je s tím větší práce, předepírat to v ruce ;o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, tak je s tím trocha práce, ale jak to člověk pořeší co nejdřív a nenechá to moc zaschnout, tak to jde :-) No a ponožky jsou kapitola sama o sobě... :-)

      Vymazat
  4. na tablety do mycky se tesim!!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Mohu mít dotaz? Jak vám funguje jelen na banán a mrkev? zatim jsem vyčistila jen "ďáblíkem na skvrny" z DM. :( A ještě dotaz k těm olejům. To lijete primo do bubnu nebo jak? Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Abych řekla pravdu, mám děti už trošku odrostlejší, takže mrkev a banán už jsem dlouho neřešila, ale jinak prostě jelen, když nezabere jelen, poliji octem a posypu jedlou sodou, obvykle pustí vše... A ty oleje - dám zhruba panáka octa a trochu vody a do toho nakapu několik kapek toho oleje a celé vliji do bubnu. Vše až po vyprání, kdy ještě pouštím na cca 20 min na "máchání" :-)

      Vymazat
  6. Já používám na provonění prádla klasické vůně na textil . Tyto esenciální oleje také nejsou nic pro mě. Nemám je ráda ani v aromalampách. Zkus si koupit tu vůni, já používám květinovou a prádlo úžasně provoní a hlavně vydrží dlouho vonět :-) .

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.